Algemene voorwaarden

Werkingssfeer

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten van en met XXXX, voor zover een en ander betrekking heeft op het projectmatig ter beschikking stellen van personeel aan hun opdrachtgevers en voor zover partijen niet uitdrukkelijk van deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn afgeweken.
Alle offertes, ongeacht de wijze waarop deze worden gedaan, zijn vrijblijvend van aard.
Van deze algemene voorwaarden afwijkende afspraken zijn alleen geldig, indien schriftelijk tussen partijen overeengekomen.
Eventuele andere inkoopvoorwaarden of andere algemene voorwaarden zijn niet van toepassing, tenzij schriftelijk overeengekomen tussen partijen. In elk geval komt aan de verwijzing aan andere inkoopvoorwaarden of andere algemene voorwaarden van de opdrachtgever geen werking toe, wanneer daarbij niet tevens de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden van de hand is gewezen.
Deze algemene voorwaarden vervangen de eerdere versies van de algemene verkoopsvoorwaarden van XXXX.

Tarieven

  1. Het overeengekomen tarief wordt vermeerderd met de toepasselijke BTW.
  2. Xwashed heeft het recht om minimaal eenmaal per jaar de was-tarieven van zijn aanbod te verhogen. Verhogingen van de tarieven worden te allen tijde vooraf schriftelijk aan de klant kenbaar gemaakt, ook indien de overeenkomst stilzwijgend is verlengd.
  3. Van toepassing zijnde toeslagen zullen door Xwashed aan de klant in rekening worden gebracht. Als basis voor deze toeslagen gelden de bepalingen zoals deze zijn omschreven in de toepasselijke wet- en regelgeving met inbegrip van de cao zoals is gesloten in het bevoegde paritair comité bij de klant.

Totstandkoming van een project

  1. De klant zal de uitvraag voor een project bij Xwashed schriftelijk, per e-mail of via het systeem plaatsen, waarna Xwashed binnen 48 uur de ontvangst van de uitvraag zal bevestigen en zal aangeven of de uitvraag aangenomen zal kunnen worden.
  2. Indien een nieuwe uitvraag via mail, telefonisch of via een ander systeem wordt aangevraagd door de de klant binnen 48 uur voor aanvang van het project wordt aangevraagd zullen Partijen in overleg treden betreffende de aanname van de uitvraag.
  3. Tevens is Xwashed gerechtigd om alle reistijd en –kosten in rekening te brengen.
  4. Indien klant het aantal voertuigen, dan wel de pakketen van het project, wenst te wijzigen, wordt dit in overleg met de Xwashed gedaan.
  5. Voor elk project onder de 4 voertuigen worden er 4 voertuigen in rekening gebracht. Elk voertuig dat niet aanwezig is bij de minimale van 4 word een standaardprijs van 22.50€ in rekening gebracht. 
  6. Als de klant op abonnement onder contract zit is deze prijs geldend zolang het contract van kracht is. 

Annulering van een project

  1. Indien de klant een uitgevraagd project geheel of gedeeltelijk wenst te annuleren, dient dit schriftelijk bij Opdrachtnemer gemeld te worden. Ter vaststelling van het tijdstip van annulering geldt het moment van ontvangst van voornoemde annulering bij Xwashed.
  2. Indien de klant een uitgevraagd en bevestigd project geheel of gedeeltelijk annuleert, is de de klant aan Xwashed een schadevergoeding verschuldigd aan Xwashed voor gemaakte kosten. De vergoeding wordt gebaseerd op het aantal uitgevraagde voertuigen en wordt minimaal vastgesteld op de volgende forfaitaire bedragen:
    - Bij een uitvraag van 7 voertuigen of meer en annulering minder dan 48 uren voor de geplande aanvang van het project: 150€
    - Bij een uitvraag minder dan 7 voertuigen en annulering minder dan 48 uren voor de geplande aanvang van het project: 100€

Wijze van facturering bij schriftelijke overeenkomst

  1. De facturen van de klant worden opgemaakt aan de hand van Xwashed en de Projectmedewerker(s) ondertekende urenstaten.
  2. Zodra de klant de urenstaat voor akkoord heeft ondertekend, dan wel op een andere manier akkoord heeft gegeven, kan er geen wijziging meer worden aangebracht.
  3. De de klant is verplicht onverwijld, doch uiterlijk binnen 48 uur na afloop van het project, de urenstaat aan Xwashed te doen toekomen.
  4. Indien er verschillen in de urenstaten zijn ontstaan, geldt het exemplaar van de klant, indien deze is ondertekend en binnen 24 uur na afloop van het project door Xwashed is ontvangen, als de juiste en rechtsgeldige. Indien de klant de urenstaat niet heeft ondertekend of deze later dan 48 uur na afloop van het project door Xwashed is ontvangen, geldt de urenstaat zoals deze door de Projectmedewerkers is ingeleverd. 
  5. Indien de klant zich niet, of niet volledig, aan de bepalingen van artikel 6. houdt heeft de klant het recht de factuur eenzijdig op te maken aan de hand van de uitvraag, het aantal voertuigen en de daarbij behorende uren, die worden vastgesteld op aangeven van de projectmanager- en medewerkers.
  6. Facturen worden digitaal door klant aan Xwashed verstrekt.
  7. Dit artikel is enkel toepasbaar als en slechts als artikel 6 niet van toepassing is.

Betalingen

  1. Alle facturen van Xwashed dienen zonder opschorting, korting of verrekening te worden voldaan, hetzij door middel van domiciliëring, hetzij door middel van overschrijving door de klant van het op de factuur vermelde bedrag op een door Xwashed opgegeven bankrekeningnummer.
  2. Indien een betaling per domiciliëring is overeengekomen, dient de klant ervoor te zorgen dat uiterlijk één dag voor aanvang van het eerste project een getekende SEPA-machtiging in het bezit is van Xwashed. Tevens dient de klant ervoor te zorgen dat er voldoende saldo op de bankrekening is ten tijde van de incasso.
  3. Indien een betaling per handmatige overschrijving is overeengekomen, dient klant ervoor te zorgen dat het betreffende factuurbedrag binnen de afgesproken betalingstermijn is overgemaakt op de bankrekening van Xwashed.
  4. De klant heeft het recht om een voorschot te vragen tot 100% van het begrote bedrag van het betreffende project, wat voor aanvang van het project betaald moet zijn. 
  5. Uitsluitend de conform lid 1 verrichte betaling aan Xwashed, dan wel aan een rechtspersoon die door Xwashed tot incassering is gemachtigd, werkt bevrijdend voor de klant. Het door de klant rechtstreeks betalen, dan wel het verstrekken van voorschotten aan medewerkers, is niet toegestaan en levert derhalve geen grond op voor enige schuldvermindering of verrekening.
  6. Indien een betaling niet binnen de overeengekomen betalingstermijn door Xwashed is ontvangen, is de klant na het verstrijken van die termijnen en zonder ingebrekestelling of aanmaning over het openstaande bedrag een interest van 5% per kalendermaand verschuldigd. Een gedeelte van een kalendermaand geldt in dit verband als een hele kalendermaand. Bovendien zal van rechtswege bij niet-betaling binnen een maand na vervaldag, een eenmalige forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn ten bedrage van 15% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 100,-.
  7. De in het bezit van de klant zijnde digitale factuur voldoet aan de wettelijke vereisten en geldt als volledig bewijs ten behoeve van de diverse (administratiefrechtelijke) instanties en als volledig bewijs van de verschuldigdheid van de interest en van de dag waarop de renteberekening aanvangt.
  8. Xwashed heeft, in het geval van een betalingsachterstand, het recht om nieuwe projecten te weigeren, dan wel reeds uitgevraagde en bevestigde projecten kosteloos te annuleren, zonder enige schadeloosstelling aan de klant.
  9. Alle kosten van inning, waaronder begrepen de volledige kosten van rechtsbijstand, zowel in als buiten rechte – door wie ook verleend – komen geheel voor rekening van de klant.
  10. Xwashed is gerechtigd haar opeisbare vordering(en) op de klant te verrekenen met schulden van Xwashed aan de klant.
  11. In geval de afgesproken betalingstermijnen zijn overschreden, behoudt Xwashed zich het recht voor om, los van de maatregelen zoals hiervoor genoemd, bij nieuwe uitvragen de uurtarieven te verhogen en/of een voorschot van 100% te vragen.

Klachten

  1. Klachten ter zake van de door Xwashed uitgevoerde projecten, dan wel de door Xwashed opgemaakte facturen, dienen binnen 48 uur na de verzenddatum van de betreffende factuur schriftelijk bij Xwashed kenbaar gemaakt worden. Klachten die na deze termijn zijn ingediend, worden als te laat ingediend beschouwd en zullen derhalve niet in behandeling genomen.
  2. Een ingediende klacht kent geen opschortende werking en kan derhalve niet leiden tot een opschorting van een bestaande betalingsverplichting.

Selectie van de Projectmedewerker(s)

  1. Bij de selectie van de medewerker(s) neemt Xwashed de uiterste zorgvuldigheid in acht. Xwashed is geheel vrij in de keuze van haar Projectmedewerker(s) en zal overeenkomstig geldende wetgeving kandidaten niet op discriminatoire wijze behandelen. Bijgevolg is het voor de klant enkel toegelaten functierelevante criteria te formuleren in zijn Uitvraag.
  2. Xwashed ziet erop toe dat alle Projectmedewerkers er verzorgd uitzien en voldoen aan de eisen die redelijkerwijs mogen worden gesteld aan de medewerkers in de gastvrijheidsbranche.
  3. De klant is ertoe gehouden vóór of onmiddellijk na de aanvang van de werkzaamheden zich ervan te vergewissen of de Projectmedewerkers aan de verwachtingen van de klant voldoen.

Kleding, verzorging van en omgang met Projectmanager(s)

  1. De Projectmedewerkers dragen allen eigen kledij, wat inhoud:
    • Xwashed verzorgt zijn medewerkers om kledij aan te doen die hun gemakkelijk zitten, droog houd.
    • Xwashed zal in de toekomst bedrijfskledij voorzien waarmee deze dan verplicht wordt om te dragen, dit zal zijn een hoodie met eventueel een werkbroek en waterdichte schoenen met print van Xwashed. 
  2. Indien de klant andere kleding wenselijk acht, dient zij dit bij de uitvraag duidelijk te maken. De klant dient deze andere, afwijkende kleding kosteloos ter beschikking te stellen aan de Projectmedewerkers. Indien de Projectmedewerkers andere kleding dienen te dragen, is dat alleen toegestaan wanneer het dragen van die kleding niet in strijd is met de openbare orde, goede zeden en de gebruikelijke normen. Bovendien dient de kleding te voldoen aan de redelijkerwijs te stellen veiligheidseisen, zoals brandwerendheid. 
  3. Opdrachtgever dient ten behoeve van de Projectmedewerker(s) een afsluitbare ruimte ter beschikking te stellen waarin de medewerker(s) zich kunnen omkleden en zij hun eigen kleding achter kunnen laten zonder het risico van diefstal of beschadiging.
  4. Xwashed heeft de regeling dat, medewerkers zelf hun eigen drank (niet alcoholische) en eten voorzien. De klant moet wel de mogelijkheid bieden voor het gebruik te maken van een toilet en drinkbaar water zodat de medewerkers hun waterfles kunnen bijvullen. 

Vervoer en reistijdvergoeding

  1. Het vervoer van Projectmedewerkers van en naar de locatie van het project wordt, georganiseerd door Xwashed, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  2. De vervoerskosten komen voor rekening van de klant, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  3. De reistijdvergoeding van de leverende vestiging van Xwashed wordt per Projectmedewerker gefactureerd aan de klant, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  4. Indien de klant niet kan voorzien in gratis parkeerruimte voor de voertuigen waarmee de Projectmedewerkers naar de locatie komen, komen de parkeerkosten voor rekening van de klant, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

Aansprakelijkheid

  1. Xwashed is aansprakelijk voor correcte, tijdige afdracht van (wettelijk) verplichte en verschuldigde bedrijfsvoorheffing en premies voor haar medewerkers. Xwashed vrijwaart de klant dienaangaande voor aanspraken van de Federale Overheidsdienst Financiën of uitvoeringsinstellingen.
  2. De klant is niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade, waaronder maar niet beperkt tot gevolgschade, stagnatieschade, vertragingsschade, verlies van orders, winstderving of bewerkingskosten van Xwashed of derden, voortvloeiend uit of verband houdend met de overeenkomst, tenzij de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van de klant zelf.

    De klant kan echter op grond van artikel 1384, lid 3 van het Burgerlijk Wetboek aansprakelijk zijn voor schade die door zijn aangestelden of ingeschakelde derden wordt veroorzaakt. Daarom wordt de klant geadviseerd zijn verzekering burgerlijke aansprakelijkheid hierop af te stemmen.

  3. De klant is aansprakelijk voor de schade die Projectmedewerkers lijden op gelijke wijze als een werkgever in België aansprakelijk is voor schade aan een bij hem in dienst zijnde werknemer. De klant dient zich zo nodig tegen deze aanspraken te verzekeren.
  4. De klant vrijwaart Xwashed tegen eventuele vorderingen van Projectmedewerkers, dan wel derden, tot vergoeding van schade geleden uit hoofde van het bepaalde in leden 2 en 3 van dit artikel.
  5. De klant zal geen Projectmedewerkers van Xwashed zonder medeweten of uitdrukkelijke toestemming van Xwashed arbeid laten verrichten buiten België. De klant vrijwaart Xwashed van alle mogelijke vorderingen, boetes en nabetalingen die tot stand komen door of voortvloeien uit het tewerkstellen van Projectmedewerkers buiten België. Hierbij inbegrepen maar niet uitsluitend zijn vorderingen, boetes of nabetalingen wegens het niet voldoen aan de plaatselijke formaliteiten met betrekking tot het melden van buitenlandse werknemers. Xwashed is niet aansprakelijk voor enige kosten die zijn ontstaan als gevolg van grensoverschrijdende arbeid, tenzij de werkzaamheden plaatsvinden na uitdrukkelijke toestemming van Xwashed richting de klant.
    1. Onverminderd hetgeen elders in de Overeenkomst, dan wel algemene voorwaarden, is bepaald, is de aansprakelijkheid van Xwashed jegens de klant, uit welken hoofde dan ook, per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks van gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis) beperkt tot de door de klant aan Xwashed voor de overeengekomen prestatie betaalde vergoeding (exclusief BTW). Deze vergoeding dient gerelateerd te worden aan de mate waarin Xwashed zou zijn tekortgeschoten en zal nimmer hoger zijn dan het bedrag wat uit hoofde van de door Xwashed afgesloten bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Geringe afwijkingen in de prestatie geven geen recht op compensatie.
  6. De klant verklaart, tijdens de duur van de tewerkstelling van de Projectmedewerkers, in te staan voor de toepassing van de bepalingen van wetgeving inzake reglementering en bescherming van de arbeid die op de plaats van tewerkstelling gelden. Hieruit volgt dat de klant  de Projectmedewerkers op dezelfde voet dient te behandelen als zijn vast personeel, onder meer voor wat betreft arbeidstijd, arbeidsduurvermindering, compensaties, pauzes, feestdagen, zondagswerk, nachtarbeid, welzijn van de uitzendkracht op het werk, enz. Indien aan Xwashed uit hoofde van overtreding van de regels van één van deze wetten en/of regeling een boete wordt opgelegd, is Xwashed bevoegd deze boete door te berekenen aan de klant.

Informatieplicht Opdrachtgever

  1. De klant verbindt zich ertoe bij aanvang en tijdens de duur van de overeenkomst alle noodzakelijke informatie en elke wijziging onverwijld en bij voorkeur schriftelijk te communiceren aan Xwashed. Zonder exhaustief te zijn, is dit zeker aan de orde bij de volgende informatie:
    - Adresgegevens;
    - Bankgegevens;
    - Inschrijving in de kruispuntbank ondernemingen;
    - Naam en nummer van zijn paritair comité;
    - Motief om beroep te doen op uitzendarbeid en de al dan niet aanwezigheid van een vakbondsafvaardiging;
    - De activiteiten, de werkpost, de vereiste beroepskwalificatie, het resultaat van de risico-evaluaties, het medisch toezicht en de persoonlijke beschermingsmiddelen;
    - Mogelijke situaties van staking of lockout;
    - Een eventueel arbeidsongeval;
    - De werking van dimona, waarvoor alle informatie moet zijn doorgegeven voor aanvang van de terbeschikkingstelling van de Projectmedewerker;
    - Laattijdige aanwezigheid of afwezigheid van de Projectmedewerkers;
  2. Eventuele schade voortvloeiende uit het niet voldoen aan het vorige lid zal voor rekening van de klant komen.
  3. Overeenkomstig artikel 10 van de wet van 24 juli 1987 hebben Projectmedewerkers recht op hetzelfde brutoloon, inclusief indexaties, premies, maaltijdcheques en andere looncomponenten, als een medewerker in vaste dienst bij Opdrachtgever. De klant dient Xwashed voorafgaand aan de eerste uitvraag te informeren omtrent de loonvoorwaarden die wordt toegepast. Indien er iets wijzigt in de loonvoorwaarden bij de klant, dient de klant  Xwashed hiervan onverwijld op de hoogte te stellen. Eventuele schade door het niet (correct) doorgeven van deze informatie zal voor rekening van de klant komen.

Zorgplicht werkgever

  1. De klant is jegens Xwashed en haar Projectmedewerkers verplicht de parkings, stalplaatsen, toiletten waarin of waarmede hij de Projectmedewerkers laat werken, dusdanig in te richten en te onderhouden, alsmede omtrent het werk zodanige aanwijzingen te verstrekken, dat de Projectmedewerkers tegen gevaar voor lijf, eerbaarheid en goed dusdanig beschermd zijn, als redelijkerwijs in de aard van het werk kan worden gevorderd.
  2. De Projectmedewerker geniet hetzelfde niveau van bescherming als de andere werknemers werkzaam bij de klant voor wat betreft arbeidsveiligheid en -hygiëne.
  3. De Projectmedewerker mag slechts die werkzaamheden uitvoeren zoals die vermeld worden op de werkpostfiche met een beschrijving van de werkpost, de vereiste beroepskwalificatie en het resultaat van de risico-evaluatie. Overeenkomstig het KB van 15 december 2010 dient Opdrachtgever, in de voorziene gevallen, de werkpostfiche in te vullen en, voor de terbeschikkingstelling van de Projectmedewerker, aan Xwashed over te maken.
  4. Xwashed draagt de eindverantwoordelijkheid voor het ter beschikking stellen van werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen, evenals voor de reiniging, de herstelling en het behoud in gebruiksklare staat ervan, voor zover de betreffende onderdelen niet toebehoren aan het kledingpakket van Xwashed.
  5. In geval van een arbeidsongeval van een Projectmedewerker zal de klant, na alle dringende maatregelen te hebben getroffen, onmiddellijk Xwashed verwittigen en alle noodzakelijke informatie verschaffen voor het opmaken van een ongevalsaangifte. Bij uitstel of verzuim hiervan kan de klant rechtstreeks aansprakelijk worden gesteld.
  6. Bij een ernstig arbeidsongeval zal de klant het omstandig verslag opmaken en instaan voor de bijbehorende kosten. Xwashed zal de nodige inlichtingen ter beschikking stellen en, indien nodig, meewerken aan het onderzoek.

Ontbinding en beëindiging van de overeenkomst

  1. Xwashed is gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder opgaaf van redenen, schriftelijk te beëindigen indien Opdrachtgever:
    - niet kredietwaardig wordt geacht door Xwashed; en/of
    - indien de klant een of meerdere van de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet geheel nakomt.
  2. Partijen zijn voorts gerechtigd om de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling buitengerechtelijk met onmiddellijke ingang te ontbinden indien:
    - de andere Partij in staat van faillissement wordt verklaard;
    - het faillissement van de andere Partij is aangevraagd;
    - de andere Partij in gerechtelijke reorganisatie verkeert;
    - er gerechtelijke reorganisatie voor de andere Partij is aangevraagd;
    - de onderneming van de andere Partij wordt geliquideerd;
    - de andere Partij zijn onderneming staakt;
    - op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de andere Partij beslag wordt gelegd; of indien de andere Partij iets doet of nalaat waardoor de goede naam en/of de rechtmatige belangen van de eerste Partij in ernstige mate worden geschaad, zodanig dat niet in redelijkheid kan worden gevergd dat de Overeenkomst wordt voortgezet.
  3. Indien één of meer gevallen, zoals genoemd in de leden 1 en 2 van dit artikel, zich voordoen, zijn alle vorderingen die Xwashed op de klant heeft onmiddellijk en onvoorwaardelijk opeisbaar.

Overmacht

  1. Partijen zijn niet gehouden tot nakoming van één of meer verplichtingen uit deze Overeenkomst, indien zij daartoe verhinderd zijn als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede verstaan: natuurrampen; oorlogen; pandemieën; een niet-toerekenbare tekortkoming van door Xwashed ingeschakelde derden of toeleveranciers; het tijdelijk niet of niet toereikend beschikbaar zijn van voorzieningen, hardware, software en/of internet- of andere telecommunicatieverbindingen ten behoeve van de klant, waarbij de oorzaak buiten de macht van Xwashed ligt; alsmede iedere andere situatie waarop Xwashed geen (beslissende) controle kan uitoefenen. In het geval van een situatie van overmacht, zijn Partijen niet gehouden enige door de andere Partij als gevolg van de situatie van overmacht geleden schade te vergoeden.
  2. Bij weeromstandigheden: 
    • Temperatuur +27°c en volle zon ( ten bescherming van de lak van voertuigen die beschadig geraken tijdens het wassen bij deze omstandigheden)
    • Temperatuur -1°c ( ten bescherming van de lak van voertuigen die beschadig geraken tijdens het wassen bij deze omstandigheden)
    • Storm, matige tot hevige regen, hagel Bij deze omstandigheden, zal Xwashed intreden tot communicatie naar de klant (min 6 uren voor het project) voor het kosteloos annuleren van het project en kosteloos het project verplaatsen naar de nabije toekomst wanneer het weer het wel toestaat. De klant kan toch vragen om te komen, indien dan, zal Xwashed zich terugtrekken van alle schade die door deze weerstoestanden zijn voortgevloeid.

    Persoonsgegevens

    1. Xwashed respecteert de privacy van de klant en Projectmedewerkers en draagt er zorg voor dat hun persoonlijke informatie altijd zorgvuldig wordt behandeld. Vanzelfsprekend houdt Xwashed zich aan de wettelijke eisen zoals opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de uitvoeringswet AVG. De klant geeft hierbij toestemming aan Xwashed voor het in overeenstemming met deze wet verwerken van de persoonsgegevens van de klant.
    2. Bij de inschrijving van een Projectmedewerker neemt Xwashed de gegevens op in de persoonsregistratie van Xwashed. Het gaat hierbij om gegevens die Xwashed verplicht moet opgeven om werkzaamheden ten behoeve van zichzelf en/of de klant te kunnen verrichten, zoals voornaam, achternaam, geslacht, leeftijd, (mobiel) telefoonnummer, Rijksregisternummer.
    3. Partijen spreken af dat de individuele gegevens van Projectmedewerkers niet worden bekendgemaakt of doorverkocht aan derden.
    4. De infrastructuur en computerprogramma’s waarvan Xwashed zich bedient, zijn zo gemaakt en beveiligd dat onbevoegden, redelijkerwijs, geen informatie kunnen verkrijgen over de gebruikers, zoals Projectmedewerkers en (contactpersonen van) de klant. 

    Diverse bepalingen

    1. De inhoud van de Overeenkomst, alsmede deze Algemene Verkoopsvoorwaarden, bepaalt de rechtsverhouding tussen Partijen en komt in de plaats van alle eerder gemaakte afspraken, zowel mondeling als schriftelijk, tussen Partijen ter zake van het onderwerp van de Overeenkomst.
    2. Indien enig beding uit deze voorwaarden vernietigd wordt, blijven de overige bedingen in deze verkoopsvoorwaarden volledig van kracht. In dat geval worden partijen geacht in overleg te treden teneinde een vernietigd beding te converteren in een geldig beding, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van het vernietigd beding in acht dient te worden genomen.
    3. Partijen zullen het bestaan, de aard en inhoud van de Overeenkomst evenals overige bedrijfsinformatie geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken zonder gezamenlijke schriftelijke toestemming. In geval van overtreding van het in de vorige volzin bepaalde verbeurt de openbaarmakende Partij een boete van € 5.000 per gebeurtenis, welke boete direct opeisbaar is. Partijen behouden het recht volledige schadevergoeding te vorderen bij elkaar.
    4. De Overeenkomst kan slechts worden gewijzigd met voorafgaande schriftelijke instemming van Partijen.
    5. De (eventuele) bijlagen bij de Overeenkomst vormen een onderdeel van deze Overeenkomst en zijn hiermee onlosmakelijk verbonden.
    6. Aan handmatig bijgeschreven opmerkingen bij de artikelen van de Overeenkomst komt geen betekenis toe.
    7. Xwashed is te allen tijde bevoegd deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. De klant zal hiervan tijdig op de hoogte worden gebracht.

    Toepasselijk recht en bevoegde rechter

    1. Op de Overeenkomst, deze algemene voorwaarden en/of op iedere rechtshandeling die door/namens Xwashed wordt verricht, is bij uitsluiting Belgisch recht van toepassing.
    2. Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der Partijen als zodanig wordt beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.
    3. In geval van een geschil tussen Xwashed en de klant is uitsluitende de Belgische rechter bevoegd en wel de rechter die jurisdictie heeft over de vestigingsplaats van de contracterende vestiging van Xwashed.

     

    Milieu

    1. Afwateringssysteem
      De opdrachtgever verklaart en bevestigt dat de locatie waar de wagenwasdiensten plaatsvinden beschikt over een gescheiden afwateringssysteem met een functionerende slib- en olieafscheider, conform de geldende VLAREM-wetgeving en de milieuregels van de Vlaamse overheid.

    2. Verantwoordelijkheid voor lozingsbeheer
      De opdrachtgever aanvaardt en verklaart de volledige verantwoordelijkheid te dragen voor het correcte beheer en de naleving van de wettelijke verplichtingen met betrekking tot de opvang, behandeling en lozing van afvalwater dat voortvloeit uit de uitgevoerde wagenwasdiensten.

    3. Vrijwaring
      De opdrachtgever vrijwaart Xwashed van alle aansprakelijkheid, kosten, boetes of schadeclaims die voortvloeien uit niet-conforme lozingen of een gebrekkige installatie van afscheidings- of afwateringssystemen op de locatie van uitvoering.

    4. Kennisname van milieurisico’s
      De opdrachtgever verklaart hierbij uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van de mogelijke milieurisico’s en wettelijke consequenties verbonden aan het niet correct beheren van afvalwater, en bevestigt dat deze verantwoordelijkheid niet bij Xwashed, maar bij de opdrachtgever rust.